Sluta gynna försvararen så #¤%¤&¤%&

DeletedUser

Guest
Nu börjar jag bli seriöst less på hur spelet funkar. Inte nog med att försvararen har alla fördelar redan (billigare trupper mm) det finns egentligen inget incitament att anfalla i spelet man kan bara sitta och bygga deff och kolonisera en ö eller två efter det att man har kört stadsfester i alla sina städer alternativt med poängen man har fått från att deffa sig själv eller andra spelare.

Sen så inte nog med detta, så har man dessutom "tweak'at" luck-delen i striderna så den ger negativ luck i större del av fallen än vad man får possitiv luck som anfallare. Detta verkar dessutom vara knutet till storleken på spelare eller eventuellt storlek på anfall. Inte nog med att luck dessutom kan svänga +/- 30% helt galet, +/- 10% är mer resonligt, annars får det för stor inverkan på striderna.

Sjukt trist att man har tagit till såna extrema metoder bara för att se till att spelare inte åker ur bara för att försäkra sig om några slantar från rådgivarna skall hinna ticka in till företaget. Förslag, sluta fippla med stridssystemet för att kompensera dåliga spelare, ni har redan moral som fixar den biten. Låt folk åka ut, ge dom en bonus av nån sort om dom startar om, gratis rådgivare i 1 vecka eller nått, men sluta göra allt för att folk inte skall åka ut med diverse "fixar". Det är som att spela ett dataspel där AI'n fuskar med tärnings-slagen på högre svårighetsgrad, sjukt menlöst och trist.

MvH;
-Daz
 

DeletedUser

Guest
Kunde inte sagt det bättre själv. Har aldrig förstått mig på taktiken IG kör med, missgynna offensiva aktiva spelare som gör spelet värt att spela (undrar hur många som skulle tycka det var kul att bara sitta å bygga städer och INGEN anföll på hela servern, säkert alla 9-12 åringar som inte förstår bättre och som vi alla vet så är det ju där pengarna finns och hämta för dessa lär ju pröjsa för guld på en server där inget händer, eller?). Kanske borde man ta bättre hand om spelarna som faktiskt betalar era löner istället...
 

DeletedUser4

Guest
Sen så inte nog med detta, så har man dessutom "tweak'at" luck-delen i striderna så den ger negativ luck i större del av fallen än vad man får possitiv luck som anfallare. Detta verkar dessutom vara knutet till storleken på spelare eller eventuellt storlek på anfall. Inte nog med att luck dessutom kan svänga +/- 30% helt galet, +/- 10% är mer resonligt, annars får det för stor inverkan på striderna.

Kan garantera att vi inte har på något vis rört eller påverkat den slumpmässiga lyckan i strider. Det skulle spelare världen över rasat mot och hade varit betydligt mer uppmärksammat om så var fallet. Lite fundersam över hur man kommit fram till detta och om man har belägg för ett sådant uttalande? Eller är det en "känns som" eftersom det "alltid" verkar så?

Känns mer som en konspirationsteori och bevisa mig mer än gärna fel och visa vad det är som talar för detta. Om det nu är fel, så ska jag driva det uppåt och se till att tekniker/utvecklare ser över om något är fel på den svenska versionen. För den ska vara slumpad, oavsett var, när, hur eller vem. Utan någon "instickare" från oss som spelföretag/administration, gentemot olika typer av spelare.

Låt oss tillsammans komma fram till vad som är galet och vad vi kan och ska göra.
 

DeletedUser176

Guest
Jag gör en liten instikare här..

för ett par månader sedan kollade jag upp detta på zeta och på 100 anfall jag skickade var 80% på minus sidan och dem flesta av dem var på över -20 och dem som var på plus sidan var dem flesta mot tomma städer där jag redan dödat trupperna med minus lycka
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Jag gör en liten instikare här..

för ett par månader sedan kollade jag upp detta på zeta och på 100 anfall jag skickade var 80% på minus sidan och dem flesta av dem var på över -20 och dem som var på plus sidan var dem flesta mot tomma städer där jag redan dödat trupperna med minus lycka

jag har inte sparat alla rapporter under speciellt lång tid men om det är det som krävs för att du/ni skall tro på mig gaffel för nått knas är det med den "random"-koden det är jag övertygad om.

Precis som Anemonen skriver så upplever jag det oxo, ganska precis dom siffrorna faktiskt. Det som är mest konstigt är just det att det i princip aldrig blir i intervallet minus 1 till minus 20 medans intervallet minus 21 till minus 30 är väldigt frekvent

MvH,
-Daz
 

DeletedUser

Guest
jag har inte sparat alla rapporter under speciellt lång tid men om det är det som krävs för att du/ni skall tro på mig gaffel för nått knas är det med den "random"-koden det är jag övertygad om.

Precis som Anemonen skriver så upplever jag det oxo, ganska precis dom siffrorna faktiskt. Det som är mest konstigt är just det att det i princip aldrig blir i intervallet minus 1 till minus 20 medans intervallet minus 21 till minus 30 är väldigt frekvent

MvH,
-Daz

Har också känt av samma sak
mer än majoriteten av alla anfall är minus lycka på och dom få gånger man har riktigt god lycka är det mot tomma städer
inte alltid men allt för ofta...
och varit så för alla i min allians

men vi kanske alla är följda av otur vem vet? ;)
 

DeletedUser

Guest
Kan garantera att vi inte har på något vis rört eller påverkat den slumpmässiga lyckan i strider. Det skulle spelare världen över rasat mot och hade varit betydligt mer uppmärksammat om så var fallet. Lite fundersam över hur man kommit fram till detta och om man har belägg för ett sådant uttalande? Eller är det en "känns som" eftersom det "alltid" verkar så?

Känns mer som en konspirationsteori och bevisa mig mer än gärna fel och visa vad det är som talar för detta. Om det nu är fel, så ska jag driva det uppåt och se till att tekniker/utvecklare ser över om något är fel på den svenska versionen. För den ska vara slumpad, oavsett var, när, hur eller vem. Utan någon "instickare" från oss som spelföretag/administration, gentemot olika typer av spelare.

Låt oss tillsammans komma fram till vad som är galet och vad vi kan och ska göra.

Jag vet inte om du kan kolla spelare rapporter med mera, men om du skulle kan du ta en titt på Inquisitions spelare på Iota, vi har haft så mycket minuslycka att minuslycka 20 (-20) är "tur" för oss. Helt sinnes, jag kunde inte heller tro att det var fifflat men jag lutar åt det håller mer och mer.

Det "roliga" är att man kan räkna ut hur belägringar (och rensen som anländer innan KS) kommer gå till på Iota, vem som vinner med mera. Eftersom den sidan som kommer vinna oftast får minuslycka. Alternativet är att underdoggen helt plötsligt får lycka.

Nu menar jag inte att det händer 100% av fallen, men skulle kunna chansa på 80% kanske. Dock inte när det kommer till anfall på städer som redan står tomma, då kan lyckan vara hur som helst.

Jag tror personligen att detta är GP-admins sätt att ersätta moralen, ge minuslycka till den som enligt simulatorn kommer vinna för att göra striden jämnare.

Bara det faktum att folk misstänker att det är något knasigt med lyckan/minuslyckan påpekar att det kan vara något fel på slumpen. Vi tror inte att ni sitter framför datorn och tänker "mohahah nu ska de få minuslycka", utan mer att Slumpen oftare ger minuslycka än lycka. När det borde vara 50/50. Jag håller förövrigt med att det är dåligt med att lyckan kan påverka 30% av arméns styrka. Borde vara 10%.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser4

Guest
Jag förstår hur ni tänker och jag ska kolla upp det.

Medger att det låter märkligt och att det väcker tveksamheter, så jag ska förhöra mig om saken.
 

DeletedUser

Guest
Finns fler saker som gynnar försvararen, glöm inte milisen. Har inte kollat ifall man ens får KP för dom.
 

DeletedUser

Guest
Jag gör en liten instikare här..

för ett par månader sedan kollade jag upp detta på zeta och på 100 anfall jag skickade var 80% på minus sidan och dem flesta av dem var på över -20 och dem som var på plus sidan var dem flesta mot tomma städer där jag redan dödat trupperna med minus lycka

Kan faktiskt tyvärr inte annat än hålla med... Jag har heller inga "bevis" på några exakta siffror, men i en snabb överslagsräkning är jag rätt så övertygad om att kanske 80% av alla anfall är förlagda på minuskontot... Har "bevis" på mitt alliansforum på Delta ;-) Jag är en offensiv spelare som älskar att anfalla, förlåt älskade, men har nu tröttnat på spelets utforming på det sätt att det gynnar försvararen alltför mycket. Kommer därför lägga av med GP när Delta stängs ner...

Ta bara ett annat exempel, bs vs. birem. Som anfallare loosar man alltid mot birorna, många gånger upp till 1:2 (bgpl.) om man räknar in mängdfördelen som försvaret ger i en starkt deffad stad. Lägg därtill minuslyckan... SÅ roligt är det inte att bygga nya trupper...;-) Detsamma gäller även marktrupperna i stor utsträckning...

Nej, nu får det vara bra för min del! Tyvärr blir det ingen större löneglidning till GP-teamet gällande mina guldslantar i fortsättningen...
 

DeletedUser

Guest
Finns fler saker som gynnar försvararen, glöm inte milisen. Har inte kollat ifall man ens får KP för dom.

Så ska det vara, Milis är inte en riktig enhet och bör därför inte ge KP, det hade varit som att få KP genom att sabotera en byggnad/mur.
 

DeletedUser

Guest
kan hålla med om milisen, den är ok, man får inga KP för att döda dom, men den staden producerar bara 50% av sitt normala under 3h så det är en fair tradeoff i mina ögon.
 

DeletedUser

Guest
Så ska det vara, Milis är inte en riktig enhet och bör därför inte ge KP, det hade varit som att få KP genom att sabotera en byggnad/mur.

Hur menar du att det SKA vara så? Uppenbarligen är milisen en "riktig" enhet eftersom milisen både kan dödas och dödar anfallande trupper... Varför ska man inte kunna få KP för det, undrar jag? För mig är det märkligare att man INTE får KP... Att man sedan under tre timmar förlorar lite råvaror är för mig priset man får betala för att använda dem. Det kostar ju att bygga "vanliga" trupper också...

Undrar också varför man inte skulle kunna få KP för att man raserat en mur? Naturligtvis är det beroende på vad man lägger in i begreppet "Krigspoäng". Men för mig ingår även att rasera murar i ett krig, när man försöker erövra en fiendestad. Det handlar inte bara om att förluster av sjö- och marktrupper, som man i dagsläget får KP för. Återigen ställer jag mig frågande...

Kan dock hålla med om att man inte ska få KP för en raserad byggnad eftersom man inte förlorar några trupper utan bara gunst.

Självfallet är det lika förutsättningar för alla, så varför diskutera egentligen??? ;)
 

DeletedUser

Guest
Nu är jag överbevisad! Det är något väldigt skumt med lyckan... Jag har nu i två dagar kollat upp mina anfall, och det har varit MÅNGA. 5 anfall av 6 var satta med minuslycka, gärna i spannet 20-30 minus. Detta kan inte vara en slump...?

Som tur är ska jag ändå sluta med GP, eftersom Delta lägger ned... Jag har ändå fullständigt tappat lusten att vara en offensiv spelare med dessa förutsättningar. Någon sim-cityspelare som bara deffar har jag absolut ingen lust att bli heller...Det är ju tydligen det som gäller för att ha dem bästa förutsättningarna här...:-(((
 

DeletedUser

Guest
HAHAHAHA! Efter jag skrev det ovan för några minuter sedan har jag fått minuslycka på 3 av 3 anfall till, -13, -30 och -26. Det är ju fullständigt hopplöst...

Uppgiven och loggar därför ut...;-(
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Man borde kanske föra lite statistik på lycka vid anfall. Återkommer med resultat.
 

DeletedUser

Guest
Man borde kanske föra lite statistik på lycka vid anfall. Återkommer med resultat.

japp jag har sparat alla anfall sen denna posten, kommer snart göra en sammanställning av alla anfall så får vi se, borde väl vara 300-500 attacker så det borde vara nog stort sample för att ge en rättvis statistik.
 

DeletedUser

Guest
Dela gärna upp dom i två olika kolumner, typ där du anfaller och försvararen har minimalt eller ingen trupp samt en där det är jämt med trupp eller mer trupp hos försvararen. Jag har sparat en hel del oxo, kan göra samma indelning.
 

DeletedUser994

Guest
Besviken!

Jag gör en liten instikare här..

för ett par månader sedan kollade jag upp detta på zeta och på 100 anfall jag skickade var 80% på minus sidan och dem flesta av dem var på över -20 och dem som var på plus sidan var dem flesta mot tomma städer där jag redan dödat trupperna med minus lycka


Jag gör det samma och skriver upp mig på denna lista.

Jag tycker inte jag haft + lycka under mer än en handfull anfall sedan Iota startade och som de andra säger när man väl får +lycka så är det på helt öde städer med några få trupper eller inget alls.

Det var så illa i början av världen att vi satt vid våra anfall och gissade hur mycket minus lycka vi skulle få den här gången när vi anföll. Det blev till och med en skämtsam sak över det hela. Det slog aldrig fel heller!

Jag känner att det finns bitar som redan talar för försvararen med så som mur,Torn, milis och mängden deff trupper man kan trycka in i en stad så de får mängd bonus! Sen är där även tid slumpen som hoppar en del i tajmingen av anfall som deffaren kan sticka in deff på och sänka hela anfall.
 

DeletedUser

Guest
tänkte bara påminna lite ;)

mina senaste anfall....

-24
-1
-19
-26
+0
-23
+30
-17
-26
-4
-9
-22

när man får 1 anfall med +30 lycka spelar det ju ändå ingen roll när alla andra är helt värdelösa..
 
Topp